Voor het eerst in tien jaar is er in Nederland weer een tentoonstelling te zien van Michael Raedecker. In het GEM in Den Haag. Raedecker combineert in zijn werk het “hoogwaardige” schilderen met het met huisvlijt geassocieerde borduren.
In het NRC http://www.nrc.nl/ van 10 juli staat: "De combinatie van schilder- en borduurwerk is al vijftien jaar het handelsmerk van Raedecker. Hij begon er ooit mee vanuit een soort van onderdanigheid. "Als beginnend kunstenaar had ik heel sterk het gevoel dat er al zoveel werk gemaakt was, door zoveel goeie kunstenaars. Wie was ik om daar nog aan bij te willen dragen? Ik zocht dus naar een vorm van toestemming om werk te mogen maken. Daarom begon ik met borduren. De moeite die dat kostte, al het handwerk dat ik moest verzetten, verleende me de toestemming om een nieuw werk op de wereld te zetten." en "Raedecker heeft bovendien zijn techniek van het borduren de laatste jaren nog verder verfijnd. In 'Opposite' een bijna leeg schilderij van een bungalow, trekt hij met wollen draden schetsmatige lijnen die eruitzien alsof ze razendsnel met houtskool getekend zijn. Terwijl die er in werkelijkheid natuurlijk met engelengeduld op geborduurd zijn. "Ik vind dat wel een mooie tegenstelling", zegt Raedecker. "Het snelle karakater van de schets tegenover de langzame handeling van het borduren, honderd keer trager dan het oorspronkelijke gebaar".
Vanaf 1999 maakte Raedecker een stormachtige carrière door, won hij internationale prijzen en is zijn werk vertegenwoordigd in vermaarde collecties als Saatchi en Tate Modern.
Michael Raedecker, Penetration, 2005 Detail
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten