zaterdag 4 juni 2011

Elke dag een draadje... Borduren in gevangenschap 1940-1945

Het Verzetsmuseum Amsterdam opent op donderdag 9 juni aanstaande de tentoonstelling Elke dag een draadje... Borduren in gevangenschap 1940-1945 gewijd aan een prachtige collectie borduurwerken, gemaakt door vrouwen in gevangenschap tijdens de Tweede Wereldoorlog.

Gearresteerd voor bijvoorbeeld het helpen van joden of het rondbrengen van illegale kranten, hielden ze zichzelf op de been door hun ervaringen te verwerken in borduurwerken. Ook in de interneringskampen in Nederlands-Indië werd massaal geborduurd.

Het was een uitlaatklep, bood houvast en het gaf kleur aan het grauwe bestaan.
Vrouwen in gevangenschap deden veel moeite om te kunnen borduren. Lappen werden gemaakt van kapotte lakens en kledingstukken, borduurdraadjes werden bijvoorbeeld uit een gekleurde hoofddoek gepeuterd. De vrouwen maakten de borduurwerken voor zichzelf én voor elkaar. Soms wordt uit de borduurwerken duidelijk dat ze bedoeld waren als verjaardagscadeau of kerstcadeau.

Achter elk borduurwerk een aangrijpend verhaal
Uit de aard van de borduurwerken komen de verschillende omstandigheden in gevangenschap naar voren. In de Nederlandse gevangenissen hadden vrouwen vaak veel tijd om buiten het zicht van de bewaarders te borduren. De was werd door de familieleden gedaan. Via het wasgoed werd van alles de gevangenis in- en uitgesmokkeld. De prachtigste borduurwerken konden daardoor in de gevangenissen tot stand komen.

Artikel in het Parool



2 opmerkingen:

Sandra zei

Lieve M,

Ongelooflijk wat een veelzijdige toepassingen en ik maar denken dat borduren toch een beetje suffig is. Het is gewoon een cultuuruiting en zo te merken eerder bezig aan een comeback dan aan een prooi voor vergetelheid. Vandaag snuffelde ik in het kaartenrek van onze eigen oerhollandse HEMA (daar ben ik fan van) en ja hoor geborduurde kaarten en zeker niet lelijk! Hartelijke groet, Sandra (van Rob)

My-Stitch zei

Hallo Sandra,

Wat leuk dat je mijn blog volgt! Ja de hema heeft veel met kruissteekjes, zelfs in de eigen huisstijl, daar heb ik ook over geschreven. Het lijkt me trouwens leuk je weer eens te zien. Ik zal dat opnemen met Rob.

Liefs en tot ziens, Manja